8 مارس 2024- رتینوپاتی دیابتی (DR) یک عارضه جدی از دیابت نوع 1 (T1D) است که در صورت عدم درمان می تواند منجر به اختلال بینایی یا کوری شود. درک تأثیر فناوری های مدیریت دیابت، مانند پایش مداوم گلوکز (CGM) و پمپ های انسولین، بر نتایج DR برای بهبود مراقبت از بیمار و نتایج آنها بسیار مهم است. استفاده از پمپ های CGM و انسولین با ارائه داده های قند خون در زمان واقعی و تحویل دقیق انسولین، مدیریت دیابت را متحول کرده است.

دکترT. Y. Alvin  و همکارانش، در یک مطالعه کوهورت گذشته نگر به ارزیابی ارتباط بین CGM، استفاده از پمپ انسولین، یا هر دو، با ایجاد رتینوپاتی دیابتی، و رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو (PDR) در بزرگسالان مبتلا بهT1D ، پرداختند. نتایج این مطالعه در JAMA Network Open منتشر شد.

این مطالعه شامل 550 بزرگسال مبتلا به T1D از یک مرکز تخصصی دیابت و مرکز چشم پزشکی بود. داده‌ها از سال 2013 تا 2021 به صورت گذشته‌نگر تجزیه و تحلیل شدند. شرکت‌کنندگان بر اساس استفاده از فناوری‌های دیابت، از جمله CGM، پمپ انسولین یا هر دو دسته‌بندی شدند.62.7% از بیماران از CGM، 58.2% از پمپ انسولین و 47.5% از هر دو استفاده می کردند.

یافته های کلیدی:

  از میان شرکت کنندگان 44% افراد در هر نقطه از مطالعه دچار DR بودند.

 استفاده از CGM با احتمال کمتر ابتلا به DR و PDR همراه بود.

 در تجزیه و تحلیل طولی، 21.8٪ از بیماران پیشرفت DR را در طول دوره مطالعه تجربه کردند.

این مطالعه نشان داد که استفاده از CGM با کاهش خطر ابتلا به DR و PDR در بزرگسالان مبتلا به T1D، حتی پس از تنظیم برای سایر عوامل مانند سطوح هموگلوبین A1c، مرتبط است. این یافته ها بر مزایای بالقوه CGM در مدیریت دیابت برای کاهش خطر DR و PDR تاکید می کند. پذیرش و استفاده زودهنگام از فناوری  CGM ممکن است نقش مهمی در پیشگیری از عوارض چشم دیابتی و بهبود نتایج بلندمدت بینایی در افراد مبتلا به T1D داشته باشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/use-of-cgm-in-type-1-diabetes-patients-associated-with-lower-odds-of-developing-retinopathy-125496